IAC restrictor plate

Motorische informatie en vragen zonder Supercharger of Turbo.
Post Reply
JasonVT
Site Admin
Model: Tiburon
Cilinderinhoud: 2.0

IAC restrictor plate

Post by JasonVT » Wed Feb 21, 2018 1:14 am

Even een quote als eerst
They’re probably one of the most popular mods here in the us right now and I’d say one of the best bang for the buck mods for these things.

-eliminates rev hang
-better quality shifts
-more aggressive idle
-throttle response
-better acceleration from low speeds/rpm

Instead of using the iac valve to regulate your idle speed (it fluctuates causing the Ecu to tune for it) the plate holds the valve wide open and uses the holes to control idle. This allows the Ecu to tune itself a little more consistently which makes a world of difference vs one thats always adjusting.

It also builds more vacuum in the manifold that helps with the throttle response. It also helps cars with cams have a more steady idle and fixes the abnormal idle issue.

Since the rpm drops quicker now, the transmission doesn't have to wait for the rpm to drop as long so it will shift faster and harder when you're at full throttle but keeps a smooth shift when driving normal.

On top of all the functional stuff, it makes you have an awesome intake noise now because it pulls more air in at a higher velocity from an idle now.
Goed, deze plaatjes zijn zelf ook erg simpel te maken, binnenkort een DIY van mijn kant. DIY Link
Echter vraag ik mij af wat men hiervan denkt en of het echt werkt, ik heb de plaat nu pakweg 1 maand erin zitten, ja ik merk wel wat (denk ik?).
Niet alles wat er in deze quote staat, ja ik merk dat hij wat lekkerder wegtrekt na het schakelen en dat het lijkt alsof die wat meer druk heeft waardoor je dus snellere acceleratie (aggressive idle) lijkt te hebben.
Alsof de druk wat langer/groter is tijdens het schakelen naar de andere versnelling en het maken van toeren.

Even ter verduidelijking, dit plaatje komt dus tussen je inlaat en je IAC (Idle air control actuator)

Image

Image

Eigenlijk wat je doet is een vernauwing maken in de luchttoevoer tussen je inlaat en IAC.

En dan krijg je dus zoiets als dit, ja het is niet moeders mooiste, maar het doet wat het moet doen (als het goed is)..
Dit is handzaag, dremel, boor, hamer en vijl werk haha, met de juiste gereedschap kan je het natuurlijk stukke mooier maken maar ach, het is toch niet zichtbaar.

Image

Maar wat ik al zei, het lijkt wat te doen, het is een beetje dezelfde kwestie als een Cold Air Intake en inlaat spacers. Heeft er iemand hier ervaring mee of misschien een beetje inzicht over?
Je kan spelen met het gat groter of kleiner te maken om naar het gewenste doel te gaan.
Nu heb ik de maat genomen zoals die wordt verkocht door een Amerikaan die hierover een tijdje geleden begon en hier een hele studie van lijkt te hebben gemaakt, daar staat hij althans wel redelijk om bekend.
6,5 a 7 mm waarbij ik een boortje van 6,5mm heb gebruikt omdat het nooit echt nauwkeurig is met handgereedschap.

Je hebt hier zowel versies voor de I4 als voor de V6 motoren en het is ook een bekend iets bij andere merken/motoren.
Dit is een foto van hoe ze worden verkocht, natuurlijk gemaakt met de juiste gereedschappen/machines (laser cut).

Image

Post Reply