HSTLOGO

Wielkasten achter roestvrij houden

Wat heb je nodig:

 

- Een oude lap of doek

- Een gebogen borstel (zoals een afwasborstel)

- Smeervet (Multi-Purpose Grease 2)

- Een stevige kwast

 


Iedereen met een Coupe 1/2 kent het wel.

De wielkassen achter gaan snel roesten.

Hierdoor borrelt de lak op totdat er een gat zit.

Niet om aan te zien, en repareren is zeer prijzig.

Een klein beetje is nog wel weg te denken maar dan moet het niet verder gaan.

Een goede winter kan het verschil zijn tussen een belletje en een gat.

30 minuutjes kunnen je een hoop ergernis voorkomen.

 

 

Om te beginnen pak je de borstel en schrob je de binnenkant van de wielkassen schoon.

Dit is het makkelijkst als het droog is omdat alle troep er dan uitvalt.

Al dat zand en aarde wat erin zit houdt water vast en dat zorgt voor roest.

Borstel het goed langs de rand aan de binnenzijde over de hele lengte.

Het hoekje waar het de wielkas de achterbumper ontmoet zit een hol plekje, die ook schrobben.

En ook aan de kant van de dorpel zit een randje wat lekker schoon moet.

 

Als het merendeel van het zand eruit is kun je met de doek de binnenkant nog een goed schoonvegen.

Voel met je vingers langs de binnenkant zodat je zeker weet dat het goed schoon is.

 

Nu kun je met het vet aan de gang.

Schep het royaal op met de kwast en verkwast het aan de binnenkant.

Ook dat holle hoekje bij de bumper goed vol proppen.

Als je de binnenzijde van de wielkast naar voor volgt dan kom je bij het randje van de dorpel.

Deze ook lekker volkwasten.

 

Dit was het alweer.

Het blijft goed lang zitten, ikzelf doe het eens per jaar.

Hoewel na dat jaar het er nog steeds zit.

 

Je kunt ook binnenin wat invetten.

Door de achterspeakers eruit te halen kun je bij de wielkassen komen.

Tussen deze 2 platen kan water gaan staan wat voor roest kan zorgen.

Dit hoef je slechts eenmaal te doen.

 

De rode lijn laat zien waar het om gaat (aan de binnenzijde natuurlijk).

 

 

Dit stukje bij de dorpel wil ook nog wel eens gaan roesten, dus lekker inkwasten.

 

 

Voor de mensen die zich afvragen waarom niet met tectiel behandelen.

Mocht hij nu toch verder gaan roesten (en op een gegeven moment gaat dat gebeuren), dan wil je het misschien laten repareren.

Hiervoor moet er gelast worden aan die stukken, en tectiel brand (need i say more).

Dus moet eerst die tectiel eraf, wat voor een zeer lastig klusje gaat zorgen.

Op deze manier heb je in principe dezelfde bescherming zonder het gedoe.